Sådan taler du med dit barn om digital færden og skærmtid

Anslået læsetid: 29 Minutter

Børnelitteratur i en skærmtid

Kan jeg bede om din opmærksomhed, hr. børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye?

Du siger, at vores børn er det vigtigste, men er dine handlinger i overensstemmelse med det?

Jeg undrer mig, når jeg ser på den tid, vi bruger på medier og skærme. Jeg undrer mig over forbruget af skærmtid.

Tid er det mest værdifulde, vi har, og alligevel spilder vi det væk, fordi det ikke er materielt og ikke synligt. Tid bliver sjældent tillagt en værdi i sig selv.

Børne- og Undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) hævder, at små børn bør beskyttes mod tablets og computere i dagtilbud, da de sluger vores tid. Tid er en begrænset ressource – sandt nok.

Du kunne måske indvende, at børnelitteraturen udvikler sig i dialog med de nye medier. Du sidder sammen med dine børn foran skærmen og føler dermed ikke, at du spilder tiden. Ph.d. Ayoe Quist Henken fra Center for Børnelitteratur og Medier ved Aarhus Universitet påpeger, at børnelitteratur i en medietidsalder ikke kun handler om bøger, men også om andre medier. Du kan med rette påpege, at Børne- og Undervisningsminister Mattias Tesfaye fastholder et traditionelt syn på, hvad børnelitteratur er, og ikke ser på, hvad den kan opnå. Det virker som om, at han holder fast i et forsigtighedsprincip, der umyndiggør eksperter og pædagoger. Har du selv for travlt på de sociale medier?

Ayoe Quist Henken har netop udgivet bogen Børnelitteratur i en medietid – mellemværende mellem litteraturteorier, udtryksformer og læsere, der heldigvis udvider synet på børnelitteratur og dermed nuancerer debatten om børnelitteratur og skærmtid.

Ingen kan give dig tiden tilbage, hverken Børne- og Undervisningsminister Mattias Tesfaye, dine likes på Facebook, dine personlige stemmer  eller stjerner på skulderen.

Hvad vil det hele føre til? Hvad vil debatten egentlig føre til? Hvad bidrager du egentlig med?

Du har travlt, livet går hurtigt, og uanset om du vil det eller ej, nærmer døden sig, og du vil fortryde de øjeblikke, du ikke prioriterede tiden, siger stoikeren og politikeren Seneca – lettere omskrevet.

Livet handler ikke om at komme først, men om at prioritere sin tid. Livet handler om andet end at undgå skærmtid.

Tak for din opmærksomhed.

Hvad vil Mattias Tesfaye, børne- og undervisningsminister, egentlig med et debatindlæg om skærmtid?

Børne- og Undervisningsminister, Mattias Tesfaye, udtrykker sin bekymring vedrørende børn og unges skærmforbrug ved at skrive et debatindlæg, som offentliggøres i Weekendavisen. Det er positivt at se, at han benytter sig af demokratiske kanaler til at dele sine synspunkter. I samme udgave af avisen udgiver jeg mit eget indlæg, der står side om side med Tesfayes indlæg. Indlæggene har titlerne "Skærmtid 1" og "Skærmtid 2".

Det er ikke relevant at fokusere på, hvordan de to indlæg supplerer hinanden og virker til at være opbygget efter en lignende skabelon. Det kan muligvis skyldes, at Tesfaye har en dygtig kommunikationsrådgiver. Det er heller ikke nødvendigt at lægge mærke til, at visse ord (f.eks. forsigtighedsprincip) gentages i begge indlæg. Det er bedre at anerkende disse ligheder som tilfældigheder, godt håndværk eller en fælles opfattelse af, hvordan man kan opbygge og effektivisere sit budskab.

Lad os nu fokusere på det egentlige emne...

Drengen var 4 år gammel. Det var en af de dovne, varme og kedelige dage, og han drillede pædagogerne i børnehaven. Han ville have opmærksomhed. Han ville have højtlæsning. Han ville underholdes. Han ville have skærmtid, og da pædagogen samtidig skulle passe en række andre børn, gav pædagogen ham skærmen. Hun kunne have givet drengen noget bedre. Hun kunne have givet ham sin opmærksomhed og omsorg, men børnehaven var underbemandet. "Jeg er ked af det" fortalte pædagogen senere til forældrerepræsentanten. Jeg havde alt for travlt. Det var i juni 2023.

Ingen er jo uenig i, at børn hellere skal passe af mennesker end skærme. 

Tesfayes debatindlæg bliver derfor et eksempel på strategisk storytelling, der fokuserer på signalværdi frem for at tackle de egentlige problemer. Han forsøger at positionere sig selv som en omsorgsfuld og handlekraftig minister, mens han afleder opmærksomheden fra de ressourcemæssige udfordringer i børnehaverne og undervisningssektoren. Den egentlige årsag til problemet er nedskæringer og politiske beslutninger, som han undgår at tage ansvar for. I stedet går han efter en slags personangreb og kritiserer indirekte pædagogerne og underviserne.  Argumenttypen er en fejlslutning kendt som ad hominem. Ad hominem er latinsk og betyder mod manden - mod personen. Lidt mere poppet formuleret svarer det til mudderkastning. Dette adskiller sig ikke markant fra tidligere politiske taktikker, hvor fokus flyttes fra det egentlige emne og rettes mod personen. Et eksempel på dette er, da den tidligere kvindelige statsminister Helle Thorning fik øgenavnet "Gucci Helle". Funktionen er den samme. Led opmærksomheden væk fra sagen og mod personen. Et helt firkantet eksempel. "Du har en grim trøje, og dine holdninger er derfor ikke relevante."
Debatindlægget bliver dermed udtryk for en lidt for nem løsning. Skærmdebatten bliver en syltekrukke. Spild af tid. Dyrebar tid.
Ingen er jo uenig i, at børn hellere skal passe af mennesker end skærme.
Eller er jeg ude på et sidespor?

Hvad er alternativet til skærmtid?
Du kan læse 4 enkle tip til at styrke højtlæsning (også på en skærm) ved at følge linket: Højtlæsning er dannelse på steroider

Hav tillid til fagpersonerne.
Mennesker er hypersociale væsner. De kan fint administrere brugen af skærme i dagligdagen.
Når det har udviklet sig til et problem, så skyldes det andre faktorer.
Lav nominering. Hvis man fjerner antallet af pædagoger (uanset om det omskrives til nedskæringer/effektiviseringer), så bliver det nødvendigt at bruge skærme som børnepassere.
Jeg synes, at hr. minister snor sig uden om de problematikker. Finder en nem løsning. En syltekrukke.

Skærmtid” W.T.F. O.M.G.

Er du klar over, hvor meget tid du bruger foran skærmen? Skærmtid er blevet en uundgåelig del af vores moderne livsstil. Fra at stirre på vores telefoner til at blive opslugt af tablets – skærmene har taget over. Men hvad med børnene? Børnenes skærmtid er blevet et hot emne inden for moderne opdragelse og dannelse. Forældre skal være opmærksom på, hvor mange minutter deres børn bruger foran skærmen

Skærmtiden kan have både positive og negative virkninger på vores børn og teenagere. Det er vigtigt at finde den rette balance mellem skærmbrug og andre aktiviteter. I denne artikel vil vi dykke ned i forskellige aspekter af skærmtid og give gode råd og anbefalinger til forældre, der ønsker at hjælpe deres børn med at navigere i den digitale verden.

Hvordan kan vi fastsætte tidsgrænser for skærmen? Hvad med de bedste måder at skabe sunde vaner omkring skærmbrug? Og hvilken indflydelse har alderen på det hele? Hvad er de officielle anbefalinger?

Lad os finde ud af, hvordan vi bedst kan håndtere skærmtiden i overensstemmelse med de officielle anbefalinger og indstillingerne og livet, når det kommer til vores børns trivsel og udvikling.

Ready player one?

Introduktion til brug af Skærmtid på enheder som iPhone, iPad og iPod touch

Apple-enheder som iPhone, iPad og iPod touch har indbygget funktionen “Skærmtid”, som følger officielle anbefalinger. Denne funktion giver dig mulighed for at overvåge og begrænse brugen af ​​disse enheder, hvis det er noget, du ønsker. Med skærmtidsfunktionen kan du tage kontrol over din skærmtid og sikre en mere balanceret livsstil.

En af de mest nyttige funktioner ved Skærmtid er evnen til at indstille tidsgrænser. Dette betyder, at du kan bestemme, hvor længe du vil tillade dig selv eller dine børn at bruge skærme hver dag. Når den indstillede tid er nået, vil enheden automatisk blive låst, hvilket hjælper med at undgå overdreven skærmtid i flere måneder. Her er nogle anbefalinger til at få mest muligt ud af denne funktion.

Derudover kan du også blokere visse apps eller filtrere indhold ved hjælp af Skærmtidsfunktionen. Hvis der er specifikke apps eller websteder, som du ønsker at undgå, kan du nemt tilføje dem til blokeringslisten. Dette er især nyttigt for forældre, der ønsker at beskytte deres børn mod upassende indhold eller forhindre dem i at bruge visse apps i længere perioder.

Når det kommer til kommunikation med andre via Apple-enhederne, såsom FaceTime eller andre lignende apps, kan du også styre dette med skærmtidsfunktionen. Du kan vælge at begrænse adgangen til disse kommunikationsapps i visse tidsrum, såsom under skoletid eller om natten. Dette kan hjælpe med at opretholde en sund balance mellem skærmtid og personlig interaktion.

For at få mest muligt ud af skærmtidsfunktionen er det vigtigt at kende de forskellige indstillinger og muligheder. Her er et par tips til effektivt at styre din skærmtid:

  1. Indstil realistiske tidsgrænser: Vurder hvor meget tid du ønsker at bruge på skærme hver dag, uanset alder af brugerne, og indstil en passende grænse i overensstemmelse med anbefalingerne.
  2. Bloker upassende apps eller websteder: Tilføj de apps eller websteder, som du vil undgå, til blokeringslisten.
  3. Filtrer indhold: Hvis du ønsker at begrænse adgangen til visse typer indhold, kan du aktivere filtreringsindstillingerne efter dine præferencer.
  4. Overvåg brugen: Hold øje med, hvor meget tid du faktisk bruger på enheden ved hjælp af skærmtidsfunktionens rapporteringsfunktion.
  5. Find noget andet, der kan lokke. Fx en omgang højtlæsning.

Anbefalet skærmtid for børn og teenagere

Sundhedsorganisationer anbefaler begrænset skærmtid for børn under 18 år. Det er vigtigt at finde en balance mellem skærmtid og andre aktiviteter for børns sundhed og udvikling. Her er de officielle anbefalinger for skærmtid baseret på alder.

For børn i alderen 2 til 5 år anbefales det højst en times skærmbrug om dagen. Dette inkluderer brug af tv, tablets, smartphones og computerskærme. Børn i denne aldersgruppe har stadig meget at lære fra den virkelige verden omkring dem. For meget tid foran en skærm kan påvirke deres evne til at fokusere, kommunikere og interagere med andre mennesker.

Børn i alderen 6 til 17 år bør have mindst en times fysisk aktivitet hver dag samt begrænset skærmbrug. Mens det er vigtigt at opmuntre børn til at være aktive, er det også nødvendigt at sikre, at de ikke bruger for meget tid på elektroniske enheder. Skærmtid kan have negative konsekvenser som øget risiko for overvægt, søvnproblemer og nedsat social interaktion.

Forskning viser, at når børn bruger mere tid på skærmen end anbefalet, kan det have en negativ indvirkning på deres helbred og velvære. Derfor er det vigtigt at etablere sunde vaner tidligt i livet, der inkluderer begrænset skærmtid og mere fysisk aktivitet.

Men hvordan kan man hjælpe børn med at reducere deres skærmtid? Her er nogle ting, du kan prøve:

  • Lav en skærmaftale: Diskuter med dit barn om, hvor meget tid de skal bruge på skærmen hver dag. Lav en aftale om, hvornår og hvor længe de kan bruge elektroniske enheder.
  • Skab alternative aktiviteter: Sørg for at have andre sjove og stimulerende aktiviteter til rådighed for dit barn. Dette kan være udendørs leg, læsning, tegning eller spil.
  • Vær et forbillede: Vis dit barn det gode eksempel ved også at begrænse din egen skærmtid. Hvis dit barn ser dig være engageret i andre aktiviteter, vil de være mere tilbøjelige til at følge efter. Det kan være den vigtigste beslutning i dit liv.
  • Skab skærmfrie zoner: Indfør regler omkring visse rum eller tider uden elektroniske enheder.

Tidlig indsats: Skærmtidens påvirkning af børns sprogtilegnelse

Forskning viser, at overdreven skærmtid kan påvirke børns sprogudvikling negativt. Børn, der bruger meget tid foran skærmen, har en tendens til at have et mindre ordforråd og dårligere kommunikative færdigheder.

Interaktion med voksne og leg er vigtige for barnets sprogtilegnelse. Når et barn er optaget af skærmen, går der ofte tid fra interaktionen med voksne eller leg med andre børn. Dette kan have en negativ indvirkning på deres evne til at tale og kommunikere effektivt.

Barnet lærer bedst gennem aktiv deltagelse i samtaler og interaktioner med andre mennesker såsom højtlæsning. Det er igennem disse interaktioner, at de opbygger deres ordforråd og lærer at udtrykke sig klart og præcist. Når barnet ser meget fjernsyn eller bruger elektroniske enheder i lang tid, går de glip af værdifulde muligheder for at øve sig i at tale og lytte.

Når vi begrænser skærmtiden for vores børn og prioriterer interaktive aktiviteter, hjælper vi dem med at udvikle deres sprogfærdigheder. Her er nogle måder, hvorpå vi kan støtte barnets sprogudvikling:

  1. Skab tid til samtaler: Dediker regelmæssige tider i løbet af dagen, hvor du kan have samtaler med dit barn. Dette kan være under måltiderne eller før sengetid. Spørg dem om deres dag, lyt aktivt og opfordre dem til at udtrykke sig.
  2. Leg med ord: Brug legende aktiviteter til at styrke barnets ordforråd. Læs bøger sammen og diskuter historierne. Spil spil, hvor I skal finde objekter i huset og navngive dem på forskellige sprog.
  3. Skab en skærmfri zone: Indfør et område i hjemmet, hvor skærme ikke er tilladt. Dette kan være i spisestuen eller i stuen, hvor I normalt leger sammen som familie. På denne måde får barnet mulighed for at interagere uden distraktioner fra elektroniske enheder.
  4. Vær en rollemodel: Vis dit barn, hvordan du prioriterer interaktion og leg frem for skærmtid. Undgå at bruge din telefon eller se fjernsyn hele tiden, når du er sammen med dit barn. Giv dem din fulde opmærksomhed og vis interesse for deres tanker og ideer.

Sådan oplever børnene skærmtidsdilemmaerne. Sådan oplever forældrene skærmtidsdilemmaer.

Børn kan føle sig fristet til at bruge mere tid på skærmen på grund af spændende indhold eller sociale medier.

Når det kommer til skærmtid, er det ikke ualmindeligt, at børn bliver fristet til at bruge mere tid foran skærmen. Med et væld af spændende indhold og sociale medier lige ved hånden kan det være svært for dem at modstå fristelsen. Børn kan blive draget af de farverige animationer, underholdende videoer og spil, der er let tilgængelige på deres enheder. De kan også føle sig pressede af deres jævnaldrende til at være online og deltage i forskellige online aktiviteter. Denne konstante eksponering for digitale indtryk kan gøre det vanskeligt for børnene at begrænse deres skærmtid.

Skærmtid. Hverdag Næstved. Meme. Engagement. Emil Brandt Rex. Fix verden. Reklamebureau
Dine børn bliver også glad for, at du læser bøger

Forældre kan opleve udfordringer med at sætte grænser for deres børns skærmtid og håndhæve dem konsekvent😏.

Forældre kan opleve udfordringer med at sætte grænser for deres børns skærmtid og håndhæve dem konsekvent.

For mange forældre er det en daglig kamp at sætte grænser for deres børns skærmtid og sikre, at de overholder dem konsekvent. Det kan være svært at finde den rette balance mellem teknologiens positive muligheder og behovet for fysisk aktivitet samt social interaktion offline. For nogle forældre kan det være udfordrende at finde de rigtige redskaber og strategier til at håndtere denne problemstilling. De kan føle sig overvældede af den konstante kamp om skærmtiden og bekymrede for, hvordan det påvirker deres børns udvikling og trivsel.

I moderne familier er konflikter omkring skærmtid almindelige. Børn ønsker ofte mere tid foran skærmen, mens forældre forsøger at opretholde en balance mellem digitale aktiviteter og andre vigtige aspekter af deres børns liv. Disse konflikter kan føre til spændinger og frustrationer i hjemmet. Børn kan blive irriterede over begrænsningerne, som de ser som uretfærdige eller urimelige, mens forældre kan føle sig magtesløse eller skyldige over ikke at kunne løse dette dilemma på en tilfredsstillende måde.

Løsning: Kommunikation, åbenhed og klare regler kan hjælpe med at løse disse dilemmaer.

Forstå “digitale afbrydelser” set fra dit barns perspektiv. Skærmtidens påvirkning af børns sprogtilegnelse.

Børn kan opleve digitale afbrydelser som forstyrrende og forvirrende, hvilket kan påvirke deres koncentration og indlæring. Når børn bruger tid foran skærmen, er de ofte udsat for forskellige former for reklamer, pop-ups og notifikationer, der kan distrahere dem fra det, de egentlig skulle fokusere på. Disse digitale afbrydelser kan være meget irriterende for børnene og gøre det svært for dem at opretholde deres opmærksomhed på en bestemt opgave eller aktivitet.

Overdreven skærmtid kan derfor have en negativ indvirkning på børns sprogudvikling og kommunikative færdigheder. Når børn bruger meget tid på at se videoer eller spille spil på skærmen, får de mindre tid til at øve sig i at tale og interagere med andre mennesker i den virkelige verden. Dette kan føre til manglende træning af deres sprogfærdigheder samt begrænset erfaring med social kommunikation.

Det er vigtigt at være opmærksom på kvaliteten af ​​det indhold, børnene bruger deres skærmtid på. Ikke alt digitalt indhold er lige gavnligt eller passende for børn. Forældre skal være aktive i at vælge og overvåge det indhold, deres børn bruger på skærmen. Det kan være en god idé at hjælpe børnene, deltage aktivt i processen og vælge pædagogiske apps, spil og videoer, der understøtter børnenes læring og udvikling.

Forældre bør være informerede om de potentielle risici ved overdreven skærmtid for at kunne træffe velovervejede beslutninger. Overdreven skærmtid er blevet forbundet med problemer som søvnforstyrrelser, nedsat fysisk aktivitet og øget risiko for overvægt hos børn. Derudover kan overdreven eksponering for digitalt indhold også have negative virkninger på børns mentale sundhed og trivsel.

Det er vigtigt at finde en balance mellem skærmtid og andre aktiviteter i barnets liv. Børn har brug for tid til leg, fysisk aktivitet, social interaktion og kreativ udfoldelse udenfor skærmen.

Er skærm og spilletid asocialt? Spil og gaming.

Skærmtid behøver ikke nødvendigvis være asocialt – det afhænger af typen af aktivitet. Selvom mange mennesker forbinder skærmtid med at være isoleret foran en computer eller en spillekonsol, kan der faktisk være mulighed for social interaktion i visse tilfælde. Især når det kommer til online-spil åbner dette op for en verden af muligheder for at møde andre spillere og kommunikere med dem.

Online-spil kan give mulighed for social interaktion med andre spillere. Gennem chatfunktioner og multiplayer-funktioner kan spillere samarbejde, konkurrere og endda danne venskaber på tværs af landegrænser.

Skærmtid kan være lærerigt

Digitale spil giver en særlig chance for at engagere sig i fællesskaber, hvor man deler samme interesse og lidenskab for spil. Der er online-spilsamfund, hvor folk organiserer turneringer, diskuterer strategier og endda mødes personligt til events. Således kan skærmtid gennem online-spil faktisk bidrage til social interaktion snarere end at være asocialt.

Det er dog vigtigt at lære børn at finde en balance mellem online-spil og offline-interaktion med venner og familie. For meget tid brugt på skærmen kan føre til manglende deltagelse i andre sociale aktiviteter udenfor den virtuelle verden. Børn skal lære værdien af ansigt-til-ansigt-samvær og opbygge relationer uden for skærmens rammer. Forældre og omsorgspersoner spiller en vigtig rolle i at guide børn til at finde denne balance.

Overdreven gaming kan dog føre til isolering og manglende deltagelse i andre sociale aktiviteter. Hvis skærmtid dominerer en persons liv, kan det resultere i tab af interesse for andre former for interaktion. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, hvor meget tid man bruger foran skærmen, og om det går ud over ens evne til at deltage i sociale begivenheder eller vedligeholde relationer med venner og familie.

Selvom skærmtid kan have potentialet til at være asocialt, afhænger det af den enkelte persons valg og adfærd. Det er muligt at nyde spil og gaming samtidig med at man har et rigt socialt liv uden for skærmen. Det handler om at finde den rette balance mellem online-aktiviteter og offline-interaktion med andre mennesker.

Sammenhængen mellem melatonin og skærmtid – slip af med dårlig samvittighed

Forskning viser, at blåt lys fra elektroniske enheder kan påvirke produktionen af ​​melatonin, et søvnhormon. Melatonin er afgørende for vores søvnkvalitet, da det hjælper os med at falde i søvn og opretholde en dyb og afslappende søvn gennem natten.

Langvarig eksponering for blåt lys fra skærmen før sengetid kan forstyrre søvnkvaliteten betydeligt. Når vi bruger vores telefoner, tablets eller computere om aftenen, udsætter vi vores øjne for dette blå lys på skærmen, som efterligner den naturlige belysning fra solen. Dette signalerer til vores kroppe, at det stadig er dagtid, hvilket hæmmer produktionen af ​​melatonin og gør det sværere for os at falde i søvn.

For at opnå bedre søvn anbefales det at undgå skærmtid mindst en time før sengetid. Ved at give dig selv en pause fra elektroniske enheder inden sengetid kan du hjælpe din krop med at genoprette sin naturlige rytme og fremme sund søvn.

Det kan være svært at undgå skærmtid helt i dagens moderne verden. Men hvis du virkelig ønsker bedre søvnkvalitet, er det vigtigt at være opmærksom på din skærmbrug før sengetid. Dette kan hjælpe med at mindske dårlig samvittighed og give dig mulighed for at fokusere på mere beroligende aktiviteter, der forbereder dig på en god nats søvn.

Der er mange ting, du kan gøre i stedet for at bruge tid foran skærmen før sengetid. Her er nogle ideer:

  • Læs en bog: En god bog kan være en fremragende måde at slappe af og falde til ro inden sengetid. Det behøver ikke være på skærmen.
  • Lyt til beroligende musik eller en podcast: Musik eller podcasts med afslappende indhold kan hjælpe med at skabe en rolig atmosfære og få dig i den rette sindstilstand til søvn.
  • Prøv meditation eller åndedrætsøvelser: Disse teknikker kan hjælpe med at reducere stress og angst, hvilket igen bidrager til bedre søvnkvalitet.
  • Lav noget håndarbejde eller tegn: Kreative aktiviteter kan være terapeutiske og beroligende, hvilket gør dem ideelle før sengetid.

Sådan taler du med børn om deres digitale færden (Dannelse i praksis)

Når det kommer til skærmtid, er det vigtigt at være åben og lyttende, når man taler med børn om deres digitale aktiviteter. Børn bruger i dag mange timer foran skærmen, og som forælder er det vores ansvar at skabe en tryg atmosfære, hvor de føler sig i stand til at dele deres oplevelser og bekymringer.

Det første skridt er at vise interesse for det indhold, børnene bruger deres skærmtid på. Spørg dem: “Hvad laver du på din telefon?”, “Hvilke apps synes du bedst om?” eller “Hvad fascinerer dig ved sociale medier?”. Ved at udvise nysgerrighed viser du barnet, at du er interesseret i deres verden.

En god samtale kan også være en mulighed for at lære mere om barnets digitale verden og vejlede dem i sikker brug (af skærm). Giv dem information om online privatlivsindstillinger på skærme og opfordre dem til altid at tænke over konsekvenserne af deres handlinger på nettet. Forklar dem, hvorfor det er vigtigt ikke at dele personlige oplysninger med fremmede eller acceptere venneanmodninger fra ukendte personer på skærmen.

Forældre har også en vigtig rolle i at sætte sunde grænser for skærmtiden. Det kan være nyttigt at have regler såsom ingen telefon under måltider eller før sengetid. Forklar dit barn, hvorfor disse regler er vigtige og hvordan det kan påvirke deres søvn eller sociale interaktioner.

Hvis dit barn bruger meget tid på at spille computerspil, kan du tale med dem om balancen mellem skærmtid og andre aktiviteter. Forklar dem, at det også er vigtigt at være fysisk aktiv, læse bøger eller tilbringe tid sammen med familien. Kom med forslag til alternative aktiviteter og giv dem mulighed for at vælge noget, de finder interessant.

Det er også vigtigt at huske på, at børn lærer af vores eksempel. Hvis du selv bruger meget tid foran skærmen, kan det være svært for dit barn at begrænse deres egen skærmtid. Så prøv at finde en balance mellem din egen digitale færden og familiens samlede skærmtid.

I sidste ende handler det om dialog og gensidig respekt. Lyt til dit barns perspektiv og holdninger omkring deres digitale færden.

Du kan få flere råd til at tale med dine børn om deres skærmforbruget her hos Center for Digital Dannelse

Administrer skærmtid på dine iOS-enheder

Skærmtid er blevet et stort emne i dagens digitale verden, hvor vi alle bruger mere tid foran vores skærme end nogensinde før. Især børn og unge kan have svært ved at styre deres skærmbrug, hvilket kan påvirke deres søvnkvalitet, sociale interaktioner og generelle trivsel. Heldigvis har Apple introduceret en fantastisk funktion kaldet “Skærmtid” på deres iOS-enheder, som giver dig mulighed for at administrere og begrænse skærmaktiviteten.

Udnyt funktionen “Skærmtid” på dine iOS-enheder til at administrere skærmbrugen.

Med Skærmtid-funktionen får du fuld kontrol over, hvor meget tid du eller dit barn bruger på forskellige apps og aktiviteter på jeres iOS-enheder. Du kan nemt indstille tidsgrænser for specifikke apps eller kategorier af apps baseret på individuelle behov og alder. Dette gør det muligt at finde den rette balance mellem digital interaktion og andre vigtige aspekter af livet.

Indstil tidsgrænser for apps eller kategorier af apps baseret på individuelle behov og alder.

Når du administrerer skærmtiden, kan du indstille tidsbegrænsninger for både individuelle apps og hele kategorier af apps. For eksempel kan du sætte en tidsgrænse på 1 time om dagen til sociale medie-apps som Facebook eller Instagram. Dette sikrer, at dit barn ikke bruger for meget tid på disse platforme og i stedet fokuserer på andre aktiviteter som lektier, motion eller socialt samvær.

Bloker eller begræns adgangen til bestemte apps eller indhold, der ikke er passende for dit barns alder.

En anden fantastisk funktion ved Skærmtid er muligheden for at blokere eller begrænse adgangen til bestemte apps eller indhold, der ikke er passende for dit barns alder. Du kan oprette restriktioner baseret på aldersgrænser og filtrere websteder eller apps med upassende indhold. Dette giver dig tryghed i at vide, at dit barn kun har adgang til sikre og passende digitale oplevelser.

Sundhedsstyrelsen er ved at undersøge de 0-2 åriges skærmbrug, og om der er behov for nye anbefalinger

Følg regelmæssigt op på dit barns skærmaktivitet ved hjælp af Skærmtidsrapporter.

For at holde styr på dit barns skærmaktivitet kan du regelmæssigt tjekke Skærmtidsrapporter, som viser detaljerede oplysninger om app-brug, notifikationer og endda antallet af gange telefonen blev låst op.

Læs mere om at administrere et barns enhed hos Apple Support

Hvad er godt indhold? Anonymitet og indhold

Godt indhold til børn på internettet skal være alderssvarende, uddannelsesmæssigt og underholdende. Når vi tillader vores børn at bruge skærme og online-platforme, er det vigtigt at vælge det rigtige indhold for at sikre en positiv digital oplevelse.

Når vi taler om godt indhold, mener jeg noget, der er passende for dit barns alder. Det kan være i form af spil, videoer eller apps, der er designet specifikt til børn. Disse typer af indhold giver ikke kun underholdning, men også mulighed for læring og udvikling af færdigheder. For eksempel findes der pædagogiske apps og spil, der hjælper med at styrke dit barns matematiske evner eller sprogfærdigheder.

En vigtig faktor at overveje er anonymitet og personlige oplysninger. Når dit barn bruger online-platforme, skal du være opmærksom på de risici, der kan være forbundet med deling af personlige oplysninger. Undervis dit barn om vigtigheden af ​​at beskytte sine personlige oplysninger og undgå kontakt med fremmede online.

Dette kan starte med at lære dem grundlæggende regler såsom ikke at dele fulde navne, adresser eller telefonnumre online uden din tilladelse. Forklar også vigtigheden af ​​ikke at mødes med nogen fra internettet uden først at informere dig som forælder eller værge.

Overvågning af det indhold, dit barn har adgang til, er også afgørende. Selvom du har valgt passende indhold, kan der stadig være uønsket materiale eller reklamer, der vises. Sørg for at sætte begrænsninger og filtrering på enhederne for at undgå uønsket indhold.

Der er også værktøjer og apps til rådighed, der giver forældre mulighed for at overvåge og styre den tid, der bruges på forskellige online-platforme. Dette kan hjælpe med at skabe sunde vaner og begrænse overdreven skærmtid.

For at opsummere er godt indhold til børn alderssvarende, uddannelsesmæssigt og underholdende. Det skal beskytte dit barns anonymitet og personlige oplysninger samt give en positiv digital oplevelse. Ved at undervise dit barn om vigtigheden af ​​at beskytte personlige oplysninger og overvåge det indhold, de har adgang til, kan du sikre en tryg online-oplevelse for dem.

Gode råd om skærmtid i familien – konklusion

Skærmtid er blevet en integreret del af vores moderne liv, og det er vigtigt at finde en balance mellem digitalt forbrug og andre aktiviteter. Ved at følge nogle simple retningslinjer kan du som forælder hjælpe med at sikre, at dine børn har en sund og ansvarlig tilgang til skærmtid.

Det første skridt er at fastsætte anbefalet skærmtid for dine børn og teenagere baseret på deres alder. Dette vil give dem struktur og begrænsninger, samtidig med at det giver dem mulighed for at udforske den digitale verden på en sund måde.

En tidlig indsats er afgørende for at støtte børns sproglige udvikling. Skærmtiden kan have indflydelse på dette område, så det er vigtigt at være opmærksom på kvaliteten af det indhold, dit barn bruger sin tid på. Vær involveret i deres digitale færden og tal åbent med dem om de udfordringer, de oplever.

Når det kommer til spil og gaming, kan det være fristende at lade børnene bruge timevis på skærmen. Det er dog vigtigt at sætte grænser og sikre, at de stadig deltager i andre former for leg og social interaktion.

En anden bekymring ved skærmtid er dens potentielle indvirkning på søvnkvalitet. Melatonin, det hormon der regulerer søvn, kan blive påvirket af skærmens blå lys. Sørg for at mindske skærmtiden inden sengetid og hjælp dine børn med at etablere sunde søvnvaner.

Når du taler med dine børn om deres digitale færden, er det vigtigt at være åben og lyttende. Skab en tryg atmosfære, hvor de føler sig trygge ved at dele deres oplevelser og bekymringer med dig. Dette vil styrke jeres forhold og hjælpe dig med bedre at forstå deres behov.

Endelig er det vigtigt at administrere skærmtiden på dine iOS-enheder. Brug værktøjer som Skærmtid til at fastsætte begrænsninger og overvåge dit barns aktiviteter. Dette vil give dig mulighed for bedre at styre deres digitale færden og sikre en sund balance mellem online- og offlineaktiviteter.

Samlet set handler det om at finde den rette balance mellem skærmtid og andre aspekter af livet. Vores børn skal have mulighed for at udforske den digitale verden, samtidig med at de deltager i leg, læring og social interaktion offline.

Tag ansvar som forælder ved aktivt at engagere dig i dine børns digitale færden, sætte grænser og støtte dem. På denne måde kan vi sikre en sund udvikling hos vores børn i en digital tidsalder. Du kan godt.

Læs flere boganbefalinger

Tag skærmtjekket sammen med Børnsvilkår

Du er her Forside » Stoicisme, Marketing, markedsføring, content marketing, storytelling, strategisk storytelling » Sådan taler du med dit barn om digital færden og skærmtid
Written by Emil Brandt Rex
Far.digter.borger.blogger Ekstrem praktisk og sansestimulerende tilgang til en meningsfyldt tilværelse med boganbefalinger, strategisk storytelling, stoicisme, markedsføring og massemedier.