Om Rex

Fra tegneserier til storytelling

Jeg elsker bacon. Jeg elsker alle slags flødeboller (minus hindbærsmag), og jeg spiser alle dem, jeg kan komme i nærheden af. Og siden jeg var lille, har jeg også elsket en god historie.

Jeg dykkede hovedkulds ned i alle de fortællinger og bøger, jeg mødte. Jeg har undret mig over, hvorfor nogle fortællinger virker fascinerende, underholdende og relaterbare, mens andre fortællinger er kedelige. Jeg har altid tænkt: "Hvad er en god historie? Hvad er en god fortælling? Hvad er storytelling? Hvorfor lytter jeg mere til nogle historier end andre?" "Hvordan fortæller du en god historie?" De spørgsmål har gjort, at jeg nemmere kunne overleve en række kedelige historier.

Historier har altid haft en dyb indvirkning på mig. Jeg kan ikke engang forestille mig, hvem jeg ville være i dag, hvis jeg ikke havde sunget "Hoved, skulder, knæ og tå" som 4-årig. Eller slugt samtlige bøger på biblioteket. Eller læst utallige eventyr, der altid begyndte med de velkendte ord: Der var engang...  Selv som teenager blev jeg opslugt af alt for mange tegneserier.

DU KAN SE MIG I ROLLEN SOM KOSTINSPEKTOR HER:

Kan du huske Spidermans mantra: With great powers, comes great responsibility? Et ansvarligt motto, som jeg efterlever efter bedste evne. Men jeg er ikke helt sikker på, at det kun er godt, hvis man bygger hele sin livsvisdom på tegneseriens ofte stereotypiske skabeloner – trods Marvels ihærdige forsøg på genskabe narrativer i superhelteuniverset.

Emil Brandt Rex Reklamebureau Næstved

Det var ikke kun tegneserier, der påvirkede mig, men også storytelling i reklamer. Nej, jeg vil ikke købe produktet. (Selv dengang var jeg en elendig forbruger); men hvad jeg købte var den “virkelighed” og branding, som blev skildret i de gamle reklamer:  Alle huse er super rene. Glade mennesker skændes ikke. Alle problemer har en nem og let løsning. Reklamerne fulgte ofte et enkelt narrativ, der mindede om tegneseriernes og eventyrets faste skabelon: “Der var engang.”… Ja, der var engang.

Disse erfaringer hjalp mig med at forstå styrken ved fortællinger, narrativer og strategisk storytelling. Jeg kan huske, at jeg blev overrasket over at opdage, hvor mange idéer, holdninger og overbevisninger, som jeg havde taget for givet –  uden egentlig at have reflekteret dybere over dem. Overbevisninger og historier, som jeg egentligt ikke troede på, når jeg tænkte nærmere over dem. Storytelling, branding og reklamer var ofte det direkte modsatte af, hvad jeg vidste var sandt i virkeligheden. (Glade mennesker skændes også.) Og ved du hvad? Det er helt okay.

En god historie har en meditativ virkning. Storytelling – opdager jeg – går ind gennem dit indre – din mave, tarme, rygrad, følelser og intuition og ud af dine øjne og bliver stort set ikke analyseret af din bevidsthed. Du glemmer alt omkring dig og bliver engageret i fortællingen. Det er styrken ved storytelling. Storytelling er hjørnestenen i al menneskelig kommunikation.

Purpose – kampen for en bedre verden

Når du kan forstå styrken ved storytelling, kan du bruge storytelling til din fordel. Det er dog vigtigt kun at bruge strategisk storytelling i at skubbe verden fremad. Din samfundsstrategi og purpose skal være klar og tydelig. EU har netop stillet krav til verdens større organisation og virksomheder om, at de skal kunne fortælle, hvad de egentlig bidrager med: Globalt set. Samfundsmæssigt set. Menneskeligt set. Og mindst lige så vigtigt! Du bliver i stand til at gennemskue fake news, bullshit og dårlige reklamer. Ellers risikerer du at ende som mig: Midt om natten på McDonald, mens du fråser i to big macs, en stor portion pomfritter og en liter cola, fordi du tror, at du har, fortjent en pause.  (Hey, det skete kun en gang, jeg sværger.)

For at undgå at blive en larmende tom tønde har mine mottoer  (selvom jeg ikke altid har levet op til dem) været:

  • Det hele handler ikke om dig.
  • Hvis det ikke er en lille smule skræmmende, så gør du det ikke rigtigt.
  • Der er ikke plads til ligegyldighed. Lad være med bare at blive siddende – metaforisk og bogstaveligt.
  • Walk the talk – ikke talk the walk – selvom det er faktisk nemmere.
  • Trouble is my middlename (undskyld, jeg kunne ikke lade være).

DET VAR MIN HISTORIE.

Hvordan kan jeg hjælpe dig?

OFFICIEL BIO

Emil Brandt Rex (f.1982) far, filosofblogger, moderne stoiker, strategisk kommunikationsrådgiver, entrepreneur og foredragsholder. Han viser simple og praktiske hacks til forøget produktivitet, effektiv markedsføring gennem strategisk storytelling, læseværdige bøger, bedre læsevaner og stoicisme i hverdagen. Sagt med andre ord – de udfordringer, som vi møder i hverdagen. Artiklerne er offentliggjort på forskellige platforme – fra toiletvægge til Weekendavisen. De er baseret på en kombination af antik filosofi, moderne psykologi og inspiration fra almindelige mennesker – som dig.

Han har stiftet kommunikationsbureauet: UNICORGI, der rådgiver og leverer hensigtsmæssig kommunikation til virksomheder og private.

2022-20xx: Strategi-, pr- og kommunikationansvarlig hos:

Vestegnens voksenundervisningscenter, Jobpiloterne og Uddannelsespiloterne

2011-2022 Lektor og kostinspektor på Herlufsholm kostskole.

Uddannelse:

Cand. Mag. i kommunikation, dansk, historie og religion

Story coach: Mesterlære hos Bernadette Jiwa

Sport:

Grundlægger og coach for et af de største sportsucceser i Herlufholms 450 års historie – målt på trivsel, fairplay, deltagerantal og resultater. Det drejer sig om sportsholdet Skovkloster ultimate frisbee. Ubesejret i 3 år i streg.

Danmarksmester i ultimate frisbee med Ragnarok, der har vundet DM de seneste 20 gange.

Europamester i ultimate frisbee.

KFUM spejder i 10 år.

Frivilligt arbejde:

Forældrerepræsentant og bestyrelsesrepræsentant for daginstitutionen: Børnehave Møllen i Næstved

Bestyrelsesrepræsentant og kasserer: Beboerforeningen Herlufhave og Herlufvænge i Næstved

Medlem og støtte:

Jeg støtter nonprofit initiativet: Læs for livet. Læs for livet støtter læselyste hos børn med svære levevilkår.

Den frivillige forening: Læseforening. Læseforeningen arbejder for at skabe en fremtid, hvor “hvor der er plads og tid til meningsfulde møder mellem mennesker på tværs af alder, køn, kultur og vilkår.”

Du kan selvfølgelig også følge mig på Tvitter, Facebook og Instagram, hvor jeg jævnligt fortæller om min stoiske welsh corgi pembroke Corgi Severin.

Optimisme og empati kombineret med nogle få dagligdags ting som et stykke tyggegummi, WD-40, gaffatape, et batteri, en elastik og en bog – og naturligvis min gode gamle schweizerkniv – gør, at jeg ofte får indtænkt og fix´et bidrag til verdens problemer – i hverdagens små gerninger.

Verden er nemlig meget større end mig.

Porpose marketing. Kommunikationsbureau.

Relaterede artikler

Du er her Forside » Om Rex

Red verden fra sofaen


De nyeste artikler. Gratis levering. Mindre stress. Bedre søvn. Ingen bullshit